Tuesday, December 2, 2008

Special 4 today...


“Sempena saya nak berumahtangga ni, apa kitab yang ustaz nasihatkan saya baca?”, tanya seorang anak muda kepada saya.
“Kalau ustaz cadangkan buku, boleh? Bukan kitab”, saya mengusik.
“Sama sahaja tu ustaz. Satu Bahasa Arab, satu Bahasa Malaysia”, beliau membalas.
“Bukan apa, susah orang nak terima kalau Men Are From Mars, Women Are From Venus oleh John Gray tu sebagai ‘kitab’!”, saya menyambung.
“Ustaz suruh saya baca buku tu? Kenapa?”, tanyanya seperti terkejut........

"Apabila adik-adik meminta nasihat tentang perkahwinan, saya tidaklah begitu bimbang dengan soal hukum. Terutamanya bagi mereka yang sudah biasa dengan usrah, program-program agama dan bahan-bahan bacaan berkaitan yang pelbagai. Soal hukum-hakam, kita tahu di mana hendak bertanya, dan bagaimana hendak menyelesaikannya.
Tetapi rumahtangga bukan terbina hanya atas kejelasan soal hukum fiqh. Malah jarang benar saya berbual dan berkongsi kisah tentang rumahtangga, membabitkan soal hukum. Hukum yang Syariatullah itu jelas dan cerah.
Namun ketetapan Allah bukan hanya sekadar pada apa yang halal dan apa yang haram. Hidup ini bukan hanya pada Syariatullah. Manusia saling berhubung dengan Sunnatullah. Psikologi manusia dan peraturan komunikasi.
Inilah yang menjadikan saya senang mencadangkan buku Men Are from Mars, Women Are from Venus oleh John Gray itu. Buku itu adalah hasil kaji selidik (survey) yang membabitkan jumlah manusia yang ribuan. Ia adalah kajian tentang tabiat manusia........."


http://saifulislam.com/


* Korang boleh dapatkan full version of this book review from blog saifulislam ye...
* Neway, aku still tak habiskan bacaan buku ini lagi... i'allah dalam progress...so, tak leh la nak review da whole book.
* Buku ni di suggestkan by one of my big bro.. beriya2 dia suh baca..n bila da baca, ok la juga... n best!!!!
* Sekurang2nya cuti ni tak la sia2 tanpa pape aktiviti...
* Kalo korng berminat, blh dapatkan softcopy from me....tak pun boleh dapatkan bukunya dikedai2 yg berhampiran..... :)
Sekian, wassalam

2 comments:

Fai Haneul said...

i've came across this book..there's another one, a novel..which reflecting this book..interesting fact..and there's another one.. parents are from pluto! hahaha... jk..jk...

luzclarita said...

buleh pulak gitu..:)so, "parents are from pluto" tu betol ke tak???